CMR staat voor 'Convention Relative au Contract de Transport International de Marchandises par la Route' (Verdrag voor het Internationaal Vervoer van Zaken over de Weg). Het is een internationale conventie van de Verenigde Naties waaraan bijna alle Europese landen zich hebben aangesloten. Het verdrag werd getekend in Genève, Zwitserland op 19 mei 1956.
De landen die zich hebben aangesloten bij de CMR zijn:
Albanië, Armenië, Azjerbedjan, België, Bosnie-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Georgie, Griekenland, Groot-Brittannië, Iran, Ierland, Italië, Kazachstan, Kirgizstan, Kroatië, Letland, Libanon, Litouwen, Luxemburg, Marokko, Macedonië, Moldavië, Mongolië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Zweden, Zwitserland, Servië, Montenegro, Slovenie, Slowakije, Spanje, Tadzjikistan, Tsjechie, Tunesie, Turkmenistan, Turkije, Hongarije, Oezbekistan, Wit Rusland, Cyprus
Het CMR verdrag is van toepassing op elk grensoverschrijdend transport van of naar één van de bij de CMR aangesloten landen. Als u dus, met andere woorden, een transport over de weg uitvoert van of naar één van bovenvermelde landen, bent u verplicht een correcte CMR vrachtbrief te gebruiken.
De CMR is echter niet van toepassing bij :
- Vervoer voortvloeiend uit internationale postovereenkomsten
- Vervoer van lijken
- Verhuizingen
Op basis van de CMR heeft de International Road Union (IRU) een standaard CMR-vrachtbrief ontwikkeld. In Nederland wordt deze vrachtbrief uitgegeven door de Stichting Vervoeradres. De C.M.R.-vrachtbrief is opgesteld in drie talen. Op de achterzijde staat de tekst in nogmaals drie talen. Dit zorgt ervoor dat deze brief in heel Europa geaccepteerd wordt. Bij controles door douane en politie dient de standaard CMR-vrachtbrief verplicht aanwezig te zijn bij de vervoerde lading.
Het CMR verdrag wordt dus in de praktijk omgezet door middel van de CMR vrachtbrief.
Elk land is verantwoordelijk voor het uitgeven van officiële voorbedrukte CMR vrachtbrieven. Het model en de layout van de CMR is verschillend van land tot land.